Non-vegan marktleiders: Nivea

Veganisme is over de jaren steeds populairder geworden. Dit is te zien in de supermarkten waar tegenwoordig steeds meer vegan producten te vinden zijn. Ook non vegan marktleiders willen meedoen aan deze ontwikkeling; zo kocht Unilever de firma van De Vegetarische Slager, is Alpro onderdeel van Danone en komt Nestle met een vegan Kitkat. Echter is het overgrote deel van deze bedrijven niet vegan. Is het dan wel ethisch verantwoord om vegan producten te kopen van bedrijven die zelf geen vegan basis hebben?

In samenwerking met Natalia (@sustainableishmama)

Vegan productlijnen

In het bedrijfsleven draait het om winst. Wie de producten koopt is daarom minder van belang, of dit gaat om vegans, flexitariërs die meedoen aan Meatless Monday of aan de Veganuary Challenge of gewoon non-vegans. De Britse keten Waitrose heeft het koopgedrag van consumenten onderzocht. Uit dit onderzoek blijkt dat één op de acht Britten in 2018 vegetariër of veganist was. Om deze reden is het dan ook voor bedrijven belangrijk om ook vegan producten op de markt te zetten. Veel non-vegan marktleiders lanceren daarom een veganistische lijn, zoals bijvoorbeeld Garnier. Dit is voor bedrijven gelijk een goede manier om te experimenteren met veganisme.

Non vegan-marktleiders steunen?

Hoe meer vegan producten er verkocht worden, hoe vaker bedrijven een signaal krijgen dat er vraag is naar deze producten. Op deze manier blijft een vegan productlijn bestaan, wordt er uitgebreid in assortiment, of worden producten uit de basislijn omgezet tot een vegan product. Supermarkten doen op dezelfde manier onderzoek. Voor de Albert Heijn is de Bonuskaart een goede bron van data. Deze data kan dan weer doorgeleverd worden aan andere voedingsbedrijven. Wanneer bijvoorbeeld Beyond Meat te zien krijgt dat de burgers alleen in de bonus gekocht worden, kan het bedrijf andere keuzes gaan maken, bijvoorbeeld door de standaard prijs te verlagen of vaker acties te organiseren.

Vegan marktleiders: Nestlé met Kitkat
Nestlé komt met vegan Kitkat

Delen om te vermenigvuldigen

Wanneer we meer mensen willen betrekken in de wereld van veganisme hebben we meer vegan producten nodig.

Dat gaat niet bereikt worden wanneer er voor wordt gekozen om een bedrijf te boycotten.

Vooral de grote marktleiders hebben het geld om in deze ontwikkeling te investeren, dit doen zij dan ook ondanks het feit dat het verdienen van meer geld, het doel is. De investering van investeringsfonds Blackstone in Oatly was een omstreden investering. Dit omdat de topman van Blackstone Trump-aanhanger is, en het bedrijf andere Braziliaanse bedrijven financiert die bijdragen aan de ontbossing van de Amazone. Aan de andere kant heeft de investering wel voor een grotere internationale reikwijdte gezorgd. Zo kan Oatly nu de Chinese markt betreden. Hierdoor kan de melkvervanger nu gebruikt worden in de Starbucks koffie.

Grote verandering, klein begin

Om veranderingen op grote schaal teweeg te brengen, zijn de marktleiders de snelste ingang. Zij hebben namelijk al een sterke basis zoals de infrastructuur, contacten in winkels en supermarkten, toegang tot laboratoria om te testen. Een goed voorbeeld hiervan is de situatie van Jaap Korteweg. Hij heeft De Vegetarische Slager verkocht aan Unilever. Hij is namelijk op zoek naar een manier om ‘echte’ kaas te maken met een basis van gras, zonder koe. Dit kost veel onderzoek en heel wat investeringen, iets waar hij het geld van Unilever goed bij kan gebruiken. Natuurlijk moet er ook gedacht worden aan de kleinere (vegan) ondernemers, zij moeten ook gesteund worden om te kunnen blijven bestaan.

Bijdrage

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Natalia (@sustainableishmama)

Aanbieding?

Weten welke vegan producten in de aanbieding zijn? Klik HIER voor de vegan aanbiedingen van deze week.

Iedere week de nieuwste producten uit de supermarkt in de mail? Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief. 

Geschreven door

Willemijn van Elderen

Hoi! Ik ben Willemijn. Ik ben Auteur bij zowel Bonusvegan als bij de VeggieReporter. Ik ben al ruim 2 jaar veganist en ik ben er trots op! Ook op Instagram deel ik hele uiteenlopende dingen! Dierenwelzijn, het klimaat en diversiteit heb ik hoog in het vaandel staan! Samen maken we de wereld mooier, maar ook alléén samen! Tijd voor actie!